Valsafari i Herbey Bay

Valsafari i Herbey Bay
Text & Foto: Theresia Höglund

Vi anlände med greyhoundbuss till Hervey Bay en solig eftermiddag i augusti. Vårt mål var, förutom att besöka den omtalade ön Fraser Island, att åka på valsafari. Mellan slutet av juli och november passerar över 3000 knölvalar och tar en paus i bukten på sin väg tillbaka till Antarktis från de varma vattnen utanför östra Australien där de parat sig och fött ungar.

En spenslig kille vid namn Anrich från vandrarhemmet Friendly Hostel hämtade oss på busstationen. Det visade sig vara ett mysigt två-våningshus på en lugn gata inbäddat i grönska. Vårt dubbelrum låg en våning upp med färgglada turkosa väggar och två gosedjurshundar på sängen. Ett rätt udda inslag på ett vandrarhem, men visst skapade det en “friendly” atmosfär. Anrich visade oss en uppsjö av alternativ på turer och gav oss en packe broschyrer. Inte lätt att välja, men till slut blev det en orange båt vid namn Spirit och en endagstur till Fraser Island.

På kvällen åt vi indiskt på esplanaden utmed havet. Tallrikarna var välfyllda så det fick bli en “doggy bag” som blev nästa dags frukost tillsammans med gratiskaffet på vandrarhemmet. En rätt udda kombination – kaffe och curry, dessutom var det inte så mycket mat kvar, men vi tänkte spara oss till lunchbuffén på båten. Riktigt härligt att sitta ute på vandrarhemmets veranda i morgonsolen och lyssna på fågelkvittret och se ut över havet. Visserligen låg havet en bit bort men mellan några träd kunde man faktiskt skymta det.

Vid tolvtiden blev vi upphämtade av en minibuss för att åka till hamnen. Väl där fick vi dock vänta en stund på att båten skulle avgå. Thane fotograferade mig vid en stor plastval för säkerhets skull, om vi skulle ha oturen att missa de riktiga valarna.. Sedan strosade vi runt på kajen, kikade in i en souveniraffär och köpte de obligatoriska vykorten och magneterna till det välfyllda kylskåpet därhemma. Plötsligt insåg Thane att vi ju skulle gå ombord på en båt och letade rätt på ett apotek där han köpte ingefärstabletter mot sjösjuka. (Ett lyckligt infall visade det sig!) Så började folk att samlas runt båten. Bara fem minuter kvar till avfärd. Jag bläddrade lite i broschyren för turen och insåg då att vi misstagit oss. Det ingick inte alls någon lunchbuffé. Vi måste ha blandat ihop alla turerna vi valde ifrån. Istället var det afternoon tea som stod på programmet. PANIK! (Nja.. men magen kurrade rejält och “doggy bagen” från kvällen innan hade inte varit mycket till frukost för två). Så vi rusade in på närmsta kafé och beställde en smörgås och en paj att ta med. Vi fick dem lagom till att sista personen i kön till båten visat sin biljett och gått ombord.

Skepparen som tog emot våra biljetter informerade om att det var rätt “rough” idag på havet.. så om man har svårt för sådant skulle man hålla sig längst ner i båten. Tyvärr var det ingen överdrift. För säkerhets skull tog jag också en av ingefärstabletterna. Som tur var hann jag klämma i mig min enorma smörgås innan vi kom ut på öppet hav där det började gunga rejält. Det var riktigt svårt att gå utan att verka rejält packad, men vi kravlade oss ut på däck för att få lite frisk havsluft. Det blev en hel del luft i den starka vinden och en och annan plötslig dusch av saltvatten. Efter en stund blev det lite väl blött så vi raglade tillbaka in igen.

Så ropade kaptenen äntligen “val i sikte” i högtalarna och alla på båten utrustade sig med sina kameror och vinglade ut på däck. Som tur var saktade båten in och vi cirklade runt valen lite när den viftade med ena fenan i vattnet. Den dök och alla väntade med andakt på ett sådant där klassiskt hopp. När det väl kom verkade det som om hälften av passagerarna missade det, åtminstone med tanke på alla muttranden och stön. Vi stannade där en stund och tittade på när valen plaskade med fenorna. Tyvärr blev det inga fler hopp.

Båten åkte istället vidare för att leta efter fler valar och efter en stund fann vi två till. Denna gången var de mycket närmare båten. Fyrtio par kameror vända åt samma håll.. ett splash.. klick klick klick.. och sen kikade stjärtfenan upp precis när de flesta redan knäppt av. Inte lätt att tajma valarnas rörelser. Jag var väldigt tacksam att jag gått över till digital kamera och kunde radera alla foton där valarna lyste med sin frånvaro. Till allas glädje, och fasa, närmade de sig plötsligt båten.. cirka fem meter bort.. och dök under.. En knölval kan bli upp till 15 meter lång och väga 40 ton så de är rejäla bjässar. Tanken på huruvida en val kan välta en båt flög genom mitt huvud, men jag hann inte fundera närmare på det utan försökte istället lista ut var valen skulle dyka upp någonstans. Fyrtio förväntansfulla kameralinser vändes åt höger och givetvis kom valen upp till vänster om båten istället. Folk kastade sig handlöst framåt för att runda däcket och komma nära valen igen. Det måste ha varit en rätt rolig syn för dem som jobbade på båten, kanske även för valarna när de plirade upp mot relingen med ena ögat. Vilka enorma djur! Det var en rejäl utmaning att fotografera med en hand, hålla sig i räcket med den andra (på grund av vågorna) och sedan försöka fånga valens rörelser. Trots det blev det faktiskt en del lyckade foton! Eller bra och bra, valen var iallafall ovan ytan och kom med på bild. Alla andra foton på vågskvalp och splash kunde man ju som sagt radera i efterhand.

Efter en stund verkade inte valarna vilja leka längre så vi åkte vidare och letade upp en till. Den befann sig dock på rätt långt avstånd. Efter att ha sett flera valar nära båten hade jag nog blivit lite bortskämd för jag gav upp fotandet efter ett tag. Sedan var det dags att styra kosan hemåt igen (eller iallafall mot hamnen i Hervey Bay). Nu hade vinden mojnat lite och det serverades afternoon tea med morotskaka. Riktigt skönt att känna fast mark under fötterna igen! Speciellt för stackars Thane som tillbringat stora delar av färden liggandes på soffan under däck. Själv blev jag så exalterad av de stora djuren att jag lyckades förtränga en eventuell sjösjuka.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )