Klippmålningar i Kakadu National Park


Klippmålningar i Kakadu National Park.

Överallt i den australiska naturen finns spår och berättelser från både drömtid och nutid.

En av de absolut vackraste platserna jag känner till är Ubirr i Kakadu National Park i Norra Territoriet. Att sitta och blicka ut över landskapet och samtidigt bevittna solnedgången är något jag varmt kan rekommendera. Inte blir det sämre av att man befinner sig mitt i ett historiskt bibliotek. Man är bokstavligt talat omringad av klippmålningar som berättar om skapelsemyter, lagar och regler, mötet med den vite mannen, jakt och kärlekshistorier. Cirka två och en halv timmas bilresa från Darwin ligger den lilla staden Jabiru, en perfekt bas för den som vill njuta av allt som nationalparken Kakadu har att erbjuda. I Jabiru kan man bland annat välja det spektakulära hotellet Gagudju Crocodile Hotel på Flinders Street, vars form är av just en krokodil. Personligen brukar jag bo på Kakadu Lodge and Caravan Park på Jabiru Drive. Här finns allt man kan önska sig, campingplats, stugor, pool och en fantastisk restaurang.

Överallt i den australiska naturen finns spår och berättelser från både drömtid och nutid. Klippor kan vara förstenade förtidsvarelser, floderna spår av regnbågsormen, djur och växter härstammar från förfäderna. Klippmålningarna, skapade av både förtidsvarelser och aboriginer, berättar om vilka lagar, regler och släktskap som gäller. Naturen är som ett enda stort bibliotek där allt finns nedtecknat. I Kakadu National Park i norra Territoriet finns det över 5 000 klippmålningar, varav flera fortfarande har stor andlig betydelse.

Klippmålningarna i Kakadu har sitt ursprung i tre olika tidsperioder med stora klimatiska förändringar. Målningarna från den första perioden 60 000 – 8 000 år f Kr består ofta av de så kallade Mimiandarna. Kännetecknande för perioden 8 000 – 2 000 år f Kr är röntgenmålningarna, som detaljerat visar inre organ och skelett av människor och djur. Under den tredje perioden, 2 000 f Kr till nutid, förekommer flera klippmålningar som bland annat beskriver mötet med den vite mannen. Denne avbildas då ofta med ett gevär eller med båda händerna djupt i fickorna, något som symboliserar chefen som fördelar arbetet mellan aboriginerna.

Nourlangie Rock
Klippmålningarna vid Nourlangie Rock, Anbangbang Gallery i Kakadu är några av de mest fotograferade i Australien. Namnet Nourlangie är en anglicistisk version av Nawurlandja, som är det ursprungliga namnet. på ett betydligt större område som även inkluderar utkanterna väster om Nourlangie. Ovandelen av Nourlangie är känd som Burrunggui och den nedre delen som Anbangbang. Området skapades enligt myterna av två förtidswallabies. Dessa passerade först Nourlangie Rock och Anbangbang billabong innan de tog sig vidare till klipporna vid Nawurlandja där de skar ut två skrevor i berget. Dessa båda bergsskrevor syns än idag tydligt och vilda rock wallabies är en vanlig syn både i gryningen och på kvällen.

Det finns tre huvudplatser, Burrunggui, klipphänget Anbangbang shelter och utkiksplatsen Gun-warddehwardde som alla är prydda med spektakulära klippmålningar.
Aboriginerna i området har flera olika berättelser och associationer med exempelvis Namondjok, uttalas (nar-mon-jock) som finns avbildad på klippväggen vid Anbangbang galleriet. För några av klangrupperna är han en skapelsevarelse som numera bor i himlen och som endast kan ses nattetid i form av en mörk fläck i Vintergatan.

För andra är han en förtidsvarelse som bröt mot släktskapslagarna genom att vara med sin syster. Ett ensamt stenblock vid Burrunggui symboliserar en fjäder från Namondjok’s hårband som hans syster tog efter det att de brutit mot lagen. Fjädern syns från utsiktsplatsen.
Gun-warddehwardde

Till höger om Namondjok syns Namarrgon, blixtmannen. Namarrgon (uttalas, narm-arr-gon) som är en viktig förtidsvarelse och aktiv än idag. Han ansvarar för de våldsamma blixtstormarna som uppstår i samband med regnperioden. Banden runt honom, som går från den vänstra ankeln upp till händerna, huvudet och vidare till den högra ankeln, representerar blixtarna han skapar. Han använder yxorna som finns på hans huvud, armbågar och fötter till att klyva de mörka molnen och skapa blixtar och åska.

Namarrgons historia i det här området är en del av en längre och mer omfattande historia, som har sin början vid kusten av Coburg Peninsula och som avslutas i en klippa vid Arnhem Land platån där han finns än idag. Under hans resa lämnade han kvar sina krafter på flera platser. På sin sista resa, när han nådde platån från öster, stirrade han på väggen innan han tog ut ett öga och placerade det högt upp på en klippa vid Namarrgondjahdjam (Lightning Dreaming). Klippan kan ses från utsiktsplatsen.
Gun-warddehwardde.

Den kvinnliga figuren vid deras sida är Barrginj (uttalas barr-jeen), är Namarrgons fru. Deras barn är Alyurr (Leichhardts gräshoppor), vilka är väldigt viktiga för de lokala aboriginska folken, eftersom det var dessa som gav dem deras språk, tro, värderingar och struktur under skapelsen.

Under dessa tre förtidsvarelser finns en stor grupp av män och kvinnor. Deras klädsel vittnar om att de är på väg till en ceremoni. Målningarna på kvinnornas bröst symboliserar att de ammar.

Den ensamma mansfiguren vid sidan om galleriet är Nabulwinjbulwinj (uttalas nar-bull-win-bull-win). Han är en farlig ande som äter kvinnor efter det att han har dödat dem.

Ubirr
De aboriginska folken runt Ubirrs klippor kunde leva gott på den enorma variationen av mat som fanns i området. Fisk kunde man fånga i East Alligator River. På Nadab-slätten samt i skogen och uppe bland bergen fanns det mängder av vilt att jaga. Klippornas överhäng erbjöd skydd och lämpade sig som lägerplats åt de familjer som befann sig här. I respekt för sina byten målade man regelbundet bilder av djuren på klippväggarna. Klippmålningarna vid Ubirr föreställer ofta de traditionella bytena såsom Barramundifisken, kattfisk, Goanna ödlor, sköldpaddor, opossums, och wallabies.

Stora delar av röntgenmålningarna i huvudgalleriet är från freshwater perioden och är cirka 1 500 år gamla. Här finns också målningar föreställande de första mötena med de vita. En vit man är porträtterad iklädd byxor, skjorta och stövlar ståendes med händerna i fickorna, en annan har en pipa i munnen. Båda är chefer som basar över de aboriginska arbetarna. Bilderna är förmodligen från buffeljägare runt 1880-talet. Buffeljägarna anställde aboriginer för att hjälpa dem vid jakten. Lönen utbetalades i form av lite mat och tobak.

Högst upp vid ett av överhängen syns en klippmålning föreställande en Mimi-ande. Berättelsen om just denna målning är att det var en Mimi-ande som först tog ned klippan och målade dit den röda och gula bilden för att därefter sätta tillbaka klippan igen. Alldeles intill huvudgalleriet finns en målning av en thylacine (tasmansk tiger). Dessa djur levde på fastlandet för cirka 3 000 år sedan.

Vid Ubirr finns även en klippmålning av den välkända regnbågsormen. Regnbågsormar är kraftfulla förtidsvarelser, kända hos aboriginska folk över hela Australien. Dessa anses vara en av de äldsta religiösa symbolerna i världen och har stor aktning och kraft var de än finns porträtterade. Regnbågsormen har flera olika namn hos de olika folken. I exempelvis Kakadu och på Gun-djeihmi kallas den Almudj, på Kunwinjku: Ngalyod. Gagudju kallar dem Nama’rdeedjurr eller Garranga’rreli, och Jawoyn kallar dem Bolung.

Berättelserna om regnbågsormen varierar från plats till plats. I Kakadu beskriver aboriginerna regnbågsormen som en alltid närvarande och kraftfull kvinnlig chef, som så länge hon är ostörd, vilar fridfullt i sitt vattenhål. Om den blir störd och irriterad kan den orsaka allvarliga naturkatastrofer såsom översvämningar och jordbävningar.

Vid Ubirr är regnbågsormen känd som Garranga’rreli (uttalas garr-rarn-gar-ree-lee). I sin mänskliga form kallades hon Birriwilk, som för länge sedan vandrade förbi området tillsammans med en annan kvinna letandes efter liljerötter. När hon passerade Ubirr målade hon en bild på klippan för att påminna folket om sin närvaro

Border Store & Bowali Visitor Center
Missa inte att besöka den lilla affären vid East Alligator Rivers flodövergång till Arnhem Land, som ligger i närheten av Ubirr. Här kan du se saltvattenskrokodiler på nära håll. Är du våghalsig kanske du vågar dig på en promenad för att sätta din fot i Arnhem Land. Rekommenderar dock bilen istället för att gå, även om de lokala fiskarna oberört står där med sina spön. Missa inte heller det aboriginska kulturhuset The Bowali Visitor Center i utkanten av Jabiru .

Text & Foto
Lars Wallin

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: