Nio vackra vandringsleder på Nya Zeeland


Nio vackra vandringsleder på Nya Zeeland

Åsa Duffy /text och bild

För många av oss är Nya Zeeland synonymt med en gästvänlig befolkning och en fantastisk natur som bland annat är känd från filmerna Sagan om Ringen och Hobbitfilmerna. Är du typen som älskar att vara ute i naturen så bjuder landet på en lång rad olika vandringsleder av varierande svårighetsgrad och längd. ”Tramping” är Nya Zeelands ord för vandring som vanligtvis innebär promenader genom bush i flera dagar med bara en ryggsäck på ryggen, något som så gott som alla nyzeeländare har erfarenhet av sedan tidiga barnsben. Det kvittar vem man pratar med så har de flesta erfarenhet av vandringar i de många nationalparker som finns på både Nord- och Sydön. Tramping eller bushwalks blev populärt i början av 1920-talet och det är närmast en ”folksport”. Nyzeeländarna älskar sin natur och det gör turisterna också. Under högsäsongen kan det bli riktigt fullt på de mest populära vandringslederna. De flesta som vandrar bor i stugor medan vissa bär tält och campar. Det vanligaste är att man går mellan 8-20 km upp till 4-8 timmar per dag. Det finns givetvis också kortare vandringar på under en timme om man inte känner för och göra vandringar som tar flera dagar och ibland också veckor.

De mest populära vandringarna är någon av landets nio ”Great Walks”. All information finns online på Nya Zeelands motsvarighet till Naturvårdsverket (DOC). Här finns information om vandringslederna inklusive detaljerade beskrivningar om terräng, höjder och annat som är bra att känna till innan man ger sig ut. Här finns också bra råd om hur du ska lägga upp din vandring beroende på hur långt du vill gå varje dag med beräkningar av både kilometer och antal timmar så att man enkelt kan planera sin vandring utefter sin personliga dagsform och kondition. Man behöver inte ta med sig eget tält utan kan alltså välja att övernatta i någon av alla de stugor som finns med jämna mellanrum längs leden man vandrar. Stugorna är rejält byggda och erbjuder en torr plats att vila på och är också utrustade med en vedspis och torkställningar så det är möjligt att torka dina eventuellt våta kläder innan nästa dag. Hyddorna kostar mellan $ 22- $ 54 per natt beroende på vandringsled och säsong. Tänk på att boka de mest populära lederna långt i förväg som till exempel Milford Track. Onlinesystemet öppnar för säsongen varje år i juli så titta på Department of Conservations (DOC) webbplats för att försäkra dig om plats. De flesta mindre vandringslederna kräver ingen förbokning men du måste köpa till stugplats om du planerar att stanna över natten.
Om du planerar att göra Milford Track under högsäsong är kostnaden drygt $ 200 + transport som kan tyckas mycket – men tro mig det är värt vartenda öre.

Ett bra sätt att spara pengar är att gå de populära vandringslederna strax före eller efter högsäsongen. Då betalar du bara $ 15/natt och det är också betydligt färre vandrare att trängas med. Det finns några saker som är viktiga att känna till om du ger dig ut under lågsäsong och det är bland annat att ta reda på vilka broar som eventuellt har tagits bort. Den informationen finner du på den lokala webbplatsen under Naturvårdsverket. Överlag finns det några andra saker som man ska tänka på:

1. Nya Zeelands varierande landskap skapar en miljö av osäkerhet när det gäller väder. Om du trampar i bergen eller runt Fiordland – var beredd på att det sannolikt kommer regn. Se till att ha med bra ombyte. Jag vandrade i Mt Arthur på Sydön under högsäsong och var dyblöt när jag kom tillbaka från det 1 700 meter höga berget eftersom ett moln med kondens hade svept in över den sista delen av leden. En regnjacka och överdrag för ryggsäcken är ett absolut måste, särskilt om väderprognosen visar på regn. Är det mitt i sommaren så är det bra att ta med sig en regnjacka. Det finns billiga engångsponchos att köpa som inte tar mycket plats men som är bra att ta med. Förbered dig för alla väder – ofta är det nyzeeländska vädret helt oförutsägbart.

2. Håll dig på vandringsleden för här finns inga genvägar. Varje år går hundratals turister vilse (även erfarna vandrare), och det händer att vissa inte överlever.

3. Gå aldrig ut på en vandring utan att meddela anhöriga och vänner. Lämna gärna en lapp på vindrutan på bilen eller på ditt vandrarhem/boende. Ange när du planerar att vara tillbaka. Detta är ett bra tips om olyckan skulle vara framme.

4. Tänk på att använda väl ingångna kängor eller träningsskor. Ha gärna med ett ombyte om du har möjlighet.

5. Ta med dig vatten och en ett bra energirikt mellanmål som nyzeeländarna kallar ”scroggin” – en blandning av nötter, russin, choklad och andra snacks. Den vana vandraren har detta tillgängligt överst i ryggsäcken och det är perfekt när man vill fylla på energinivåerna.

6. Populära leder som Abel Tasman Coastal Track, Routeburn eller Milford bör bokas i förväg, speciellt under högsäsongen.

Vill man lyxa till det finns det också flera privata företag som anordnar guidade vandringar till exempel i Milford, Routeburn och Greenstone. Dessa företag ser till att transportera din packning och erbjuder också alla måltider och bekvämligt boende, så känner man mer för den varianten så är det mer än värt det.

Det är ingen tvekan om att vandring är en utmaning, men här på Nya Zeeland kan i princip vem som helt oavsett ålder, kondition eller erfarenhet ta del av dessa fantastiska äventyr som det innebär att vandra.

Så missa inte att ge dig uti naturen och njut av vad Nya Zeeland har att erbjuda.

Här hittar du mer info om The Nine Great Walks”:
www.doc.govt.nz/parks-and-recreation/tracks-and-walks/great-walks
www.newzealand.com/int/great-walks

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: